Новини

Новини

Участь у П’ятій літній міжнародній богословській програмі у Волосі (Греція)

photo_2024-07-30_17-09-25_0

Участь у П’ятій літній міжнародній богословській програмі у Волосі (Греція)

З благословення митрополита Луцького і Волинського Михаїла Зінкевича та за сприяння і підтримки ГО “Волинське Братство св. Володимира Великого” ректор ВПБА прот.Володимир Вакін, проректор з наукової роботи протоієрей  Владислав Фульмес, викладачі академії ігумен Дмитро Франків, протоієрей Миколай Зінкевич та протоієрей Віктор Пушко взяли участь у П’ятій літній міжнародній програмі для православного духовенства та мирян-богословів з України.

Головною метою платформи є ознайомлення учасників із новими соціокультурними викликами (секуляризм, глобалізація та релігійний плюралізм, відкрите суспільство тощо). Учасники тут отримують доступ до ресурсів, великої бібліотеки, в тому числі цифрової, найновішої літератури, що розглядає організацію та функціонування Церкви в сучасному європейському середовищі, а також ретельний огляд останніх подій у сучасному православному богослов’ї другої половини ХХ — початку ХХІ ст. Починаючи з 2019 року ВПБА активно співпрацює з Волоською богословською академією. Під час літніх програм у Волосі учасники мають чудову нагоду безпосередньо познайомитися з життям і функціонуванням однієї з найяскравіших і найсучасніших єпархій Греції — митрополії Деметріади, яка була перехрестям діалогу між культурами та релігійними традиціями протягом багатьох десятиліть. Свої богословські дослідження учасникам міжнародної програми презентували:

🔹Prof. Dr. Paul Ladouceur (Orthodox School of Theology at Trinity College, University of Toronto; Faculté de théologie et de sciences reli- gieuses, Université Laval, Canada): на теми “God and the World: Modern Orthodox Theologies of Creation” та “A Book of Life: The Philokalia and the Philokalic Revival.” У своїх доповідях професор обговорює, як сучасні православні теологи розглядають доктрину творіння та досліджує вплив Філокалії та її відродження. Дослідження проф. Ладусера підкреслюють його спрямованість на поєднання історичних теологічних традицій із сучасними викликами та розуміннями, забезпечуючи комплексний огляд православної думки в сучасному світі.

🔹Dr. Nikos Kouremenos (Research Associate, Volos Academy for Theological Studies): Influence of Greek Theologians in 18th Century Ukrainian Territory: “The Cases of Eugenios Voulgaris and Nikiforos Theotokis Ι” та “Influence of Greek Theologians in 18th Century Ukrainian Territory: The Cases of Eugenios Voulgaris and Nikiforos Theotokis IΙ” Дослідник Волоської академії богословських досліджень Dr. Nikos Kouremenos у своїх доповідях розповів про вплив грецьких теологів на українській території у XVIII столітті, розглядав постаті Євгенія Булгаріса та Никифора Теотокіса І, а також вплив двох значних грецьких теологів на українську богословську та освітню думку в XVIII столітті. Ці доповіді актуалізують значення взаємодії між грецькими та українськими богословами в XVIII столітті, показуючи, як обмін ідеями сприяв розвитку богословської думки та освітніх практик в Україні.

🔹Maria Constantina Terss (Terzopoulou) (PhD Candidate & Instructor, Art & Art History Department, Stanford University, CA, USA; Adjunct Professor, Hellenic College Holy Cross, Boston, MO, USA; ASCSA Senior Associate Member, American School of Classical Studies, Athens, Greece): “Iconoclasm & Iconophilia as Medieval Geopolitical & Sociocultural Markers” та “Icons as Diplomacy: The Cultural Embodiment of Values through Word, Image & Emotion.” Викладачка кафедри мистецтва та історії мистецтва в Стенфордському університеті у своїх доповідях говорила про іконоборство та іконошанування як середньовічні геополітичні та соціокультурні маркери, а також про ікони як аспект дипломатії, зокрема культурне втілення цінностей через слово, образ та емоцію, зауважила на важливості ікон у середньовічній культурі та політиці. Ці дослідження розкривають не лише сакральне значення ікон у середньовічній Візантії, але й їхню роль у формуванні культурних, релігійних та політичних процесів, а також використання як засобів дипломатії та вираження цінностей.

🔹Dr. Nikolaos Asproulis (Deputy Director, Volos Academy for Theological Studies, Hellenic Open University, Greece) на тему: “Towards a Theology of Toleration: An Eastern Orthodox View.” Доповідь доктора Аспруліса підкреслює необхідність інтеграції концепції толерантності в православну теологію та практику, пропонуючи глибокий богословський аналіз та конкретні рекомендації для православних. Вона спрямована на те, щоб показати, як православна традиція може сприяти побудові більш толерантного та мирного суспільства.

🔹Rev. Dr. Vasileios Thermos (Professor, Supreme Ecclesiastical Academy of Athens, Greece; Psychiatrist for children and adolescents): “Spiritual life and psychological life: a mutual interaction” та “Youth of 21st century and Orthodox Conscience” Професор Вищої церковної академії Афін та психіатр для дітей і підлітків доктор отець Vasileios Thermos у своїх доповідях розглядає важливість взаємозв’язку між духовністю та психологією, а також виклики, з якими стикається молодь у сучасному світі з точки зору православної віри. Він акцентує на важливості інтеграції духовного та психологічного підходів у житті вірян, а також дає практичні рекомендації для роботи з молоддю в умовах сучасних викликів.

🔹Prof. Dr. Dimitrios Moschos (Theological Faculty, University of Athens, Greece; Member of the Board of Directors of Volos Academy): “History of monasticism as means of rethinking Society and Christian Community in Late Antiquity and Early Middle Ages – Middle Byzantium” та “The Evolution of Greek speaking Orthodox Church and Theology since 19th century.” В доповідях професора Dimitrios Moschos розглянуто історичний розвиток чернецтва православної церкви та його вплив на суспільство, зроблено огляд появи та розвитку чернечого руху в пізній античності та ранньому середньовіччі, розкрито роль засновників чернецтва, зокрема Пахомія Великого. Друга доповідь історика стосувалась еволюції грецькомовної православної церкви та богослів’я у XIX столітті.

🔹Prof. Dr. Gayle Woloschak (Professor, Departments of Radiation Oncology, Radiology, and Cell and Molecular Biology, Northwestern University, USA; St Sophia Ukrainian Orthodox Seminary, Ukrainian Orthodox Church in the USA, Ecumenical Patriarchate) на тему : “Medical and Pastoral Issues of Concern for Orthodox Christians” Православна професорка з Чікаго поділилася думками про технології та етику. Зокрема, торкнулись етичних аспектів запліднення in vitro, генної інженерії, технологій продовження життя, трансгуманізму тощо. Перетин медицини та Православ’я, біоетика, обговорення етичних дилем з перспективи православного світогляду, аналіз конфліктів між медичними потребами та релігійними переконаннями стали головними темами обговорення.

🔹Dr. Sr. Vassa Larin (Host of the Online Catechetical Programs “Coffee with Sister Vassa”, USA) на тему: “Orthodox Catechesis in the Age of Social Media.” У своїй лекції “Православна катехизація в епоху соціальних мереж” сестра Васса Ларіна дослідила виклики та можливості використання соціальних мереж, поділилася власним досвідом ведення онлайн-катехитичних програм, таких як Coffee with Sister Vassa та запропонувала практичні поради щодо ефективного використання соціальних мереж для євангелізації.

🔹Rev. Dr. Brandon Gallaher (Associate Professor of Systematic Theology, University of Exeter, UK) на теми: “Ethnophyletism and Russkii Mir: ‘Heresy’ or a Secular Political Doctrine? The Diaspora Debate” та “Orthodox Christianity and Inter-Religious Encounter.” о. Брендон Галахер присвятив свою розмову двом актуальним темам: “Етнофілетизм та “Русский мир”: “Єресь” чи світська політична доктрина? Дебати діаспори” та “Православне християнство та міжрелігійний діалог”. Галлахер аналізував поняття етнофілетизму, ідеології, що пов’язує національну ідентичність з православ’ям, та її взаємозв’язок з концепцією “Русского міра”. Він досліджував, чи є ці ідеології релігійними відхиленнями чи політичними доктринами, зокрема в контексті діаспор. Також торкнулись ролі православного християнства у міжрелігійному діалозі. Доктор Галлахер обговорив виклики та можливості для православних церков у побудові мостів з іншими релігійними спільнотами.

🔹Директор Волоської академії, Dr. Pantelis Kalaitzidis (Director, Volos Academy for Theological Studies) на тему: “New Trends in Greek Orthodox Theology.” У своїй доповіді доктор Калаїцидіс дослідив деякі з найважливіших рухів та ідей, які формують сучасне православне богослов’я, торкнувся теми псевдоцерковних течій з політичним забарвленням, тенденцій, що можуть призвести до відхилення від вчення Церкви.

🔹Mr. Georgios Vlantis, MTh (Director of the Council of Christian Churches (ACK) in Bavaria, Germany; Research Associate, Volos Academy, Greece) на теми: “Orthodox Engagement in Interchristian Dialogue: Theological Principles” та “The Jubilee of the Council of Nicaea (325) and its Ecumenical Importance.” Професор Влантіс є великим другом України. Свій виступ він розпочав з вітання “Слава Україні!” З ним було обговорено ключові богословські принципи, які направляють православний підхід до міжхристиянських відносин. Друга доповідь, присвячена “Ювілею Нікейського собору (325) та його екуменічному значенню”, простежила вплив цього історичного собору на розвиток християнства. Влантіс підкреслив роль Нікеї у формуванні основ християнської догматики та його значення для подальшого розвитку Церкви. Він також розглянув екуменічне значення собору, підкресливши його як спільну спадщину всіх християн. Доповіді пана Георгіоса Влантіса викликали жваву дискусію серед присутніх, які високо оцінили його глибоке розуміння теми та здатність представити складні богословські питання доступною мовою.

🔹Митрополит Gregorios (Papathomas) of Peristeri (Professor of Canon Law, Faculty of Theology, University of Athens, Greece; Member of the Board of Directors of Volos Academy) на тему: “The Canonical Collections of the Orthodox Church.” Особливе враження на учасників справила доповідь видатного богослова-каноніста митрополита Перістерії Григорія (Папатомаса). У своїй доповіді владика дослідив історію, структуру та зміст канонічних збірок, які є основою канонічного права Православної Церкви. Він пояснив, як ці збірки розвивалися, формувалися, тлумачились протягом століть, відображаючи мінливі обставини та потреби Церкви. Особливо вразила учасників ґрунтовність знань митрополита Григорія та його здатність чітко та лаконічно пояснювати складні богословські теми. Він продемонстрував глибоке розуміння канонічного права, історії його формування та значення для сучасного життя Православної Церкви.

🔹Dr. Ionut Billiuta Ionut Biliuta (Research Associate, Gh. Sincai Institute, Ro- manian Academy, Târgu Mureș, Romania) на теми: “Religious Freedom in the Post-Communist Romania: A Tale of Many Silences” та “Religious Freedom in the Post-Communist Romania: A Church of Many Voices.” Дослідження доктора Біліути стосувались розуміння процесів секуляризації та плюралізму в посткомуністичних суспільствах. Учасники жваво обговорювали не лише церковно-релігійні питання, а й торкнулись більш широких філософських та соціо-культурних аспектів життя.

🔹Митрополит Maximos (Vgenopoulos) of Selyvria (Univer- sity of London, Ecumenical Patriarchate) на тему: “The Bilateral Dialogue between the Orthodox and the Roman Catholic Churches: History and Theology.” Митрополит Селіврійський Максим, викладач Лондонського університету та представник Константинопольського Патріархату, представив всебічний огляд двостороннього діалогу між Православною та Римо-Католицькою Церквами. У своїй доповіді владика простежив історичний розвиток відносин між двома Церквами, підкресливши як періоди напруження, так і моменти співпраці. Він аналізував ключові богословські питання, які протягом століть розділяли дві традиції, а також прогрес, досягнутий у сучасному екуменічному діалозі. Він відзначив важливу роль в цьому патріарха Афінагора. Митрополит Максим підкреслив важливість подальшого діалогу як шляху до подолання розколу та відновлення єдності християнського світу. Доповідь митрополита Максима стала важливим внеском у розуміння складних відносин між Православною та Римо-Католицькою Церквами. Богослови з України високо оцінили його глибокі знання та об’єктивний підхід.

Презентації доповідей часто супроводжувалися жвавими дискусіями, де учасники ділилися своїми поглядами та ставили запитання до доповідачів. Рецепція доповідей передбачала не лише їхнє слухання, але й активну інтерпретацію та застосування представлених ідей у власних дослідженнях та практиці учасників. Обговорення включало аналіз різних інтерпретацій історичних фактів та теологічних концепцій, що сприяє багатосторонньому розгляду теми. Цей обмін думками сприяє розвитку нових підходів та концепцій у православному богослів’ї. Богослови з України активно обговорювали представлені ідеї та підходи, що сприяє глибшому розумінню історичних та богословських аспектів піднятих тем. Дискусії відбувалися як під час офіційних сесій, так і в неформальному спілкуванні, що дозволяє розширити перспективи та залучити більше часу й можливостей для діалогу. Таким чином, активне обговорення, спілкування та обмін думками є невід’ємною частиною наукової міжнародної програми у Волосі, це забезпечує глибше розуміння та сприяє розвитку нових ідей і підходів у дослідженні важливих богословських проблем та питань.

9 липня 2024 р. у домовому храмі Богословської академії Волосу ректор прот. Володимир Вакін, викладачі ВПБА, богослови з України молились за жертв та постраждалих внаслідок ракетної атаки по Києву та українських містах. А 13 липня у храмі святого Апостола Нового волиняни звершили Божественну літургію, в якій було піднесено молитви за Україну, воїнів, що боронять Вітчизну, українських біженців та усіх полеглих військовослужбовців, дітей і мирних жителів. Цього ж дня група українських богословів відвідала монастирі Панагії «Като» Ксенії в Альмірі (префектура Магнезія). Стародавній монастир Панагія Ксеніа розташований в дивовижно мальовничому місці на горі. Власне, це три обителі, об’єднані історією однієї чудотворної ікони Пресвятої Богородиці – Панагія Ксенія.  У жіночому монастирі Като Ксеніа зберігається Пояс Пресвятої Богородиці в ковчезі, датованому 1522 роком – дар Афонського монастиря Ватопед, чудотворний древній образ Пресвятої Богородиці Панагія Ксеніа – одна з найшанованіших ікон Фессалії та Середньої Греції, ікони великомученика і цілителя Пантелеймона, священномученика Харлампія.

Наступного дня священники з Волині молились на Божественній літургії у древньому храмі Агіос Таксіархос в Мілієсі на горі Пеліон.  Цей храм називають «Агіа Лавра» Пеліону. Це тому, що 7 травня 1821 року меліотійський магістр роду Антімос Газіс після Божественної Літургії проголосив Фессалійську революцію. Після богослужіння гості з України ознайомились з історією та пам’ятками цієї місцини, відвідали бібліотеку та муніципальний музей.Окрасою Пеліона є селище з назвою Цагарада, розташована на східних схилах Пеліону на висоті 420 метрів. Топонім «Цагарада» породив багато суперечливих версій. Найбільш спрощена версія з них пов’язана з взуттям і базується на тому, що село колись називалося «Цагарадес». Інша версія базується на етимології іншомовних слів, переважно слов’янських зі значенням «гарний вид» або «царське місто.» Інша версія базується на тому, що назва «Цагарада» походить від арабського «chagar», що означає «скеля». У грецькій міфології існує легенда, що в давнину на горі Цагарада жили кентаври. Це також було поле «битви гігантів» і улюблене місце відпочинку богів Олімпу. Міфічні боги, царі та князі ходили на полювання на Пеліон. Тут волиняни молились у місцевому храмі. Церква Αγίων Ταξιαρχών (Святих архангелів) вражає своєю іконографією та майстерно різьбленим іконостасом. На ньому зображено чимало міфологічних героїв еллінської античної культури та відображена символіка національно-визвольної боротьби греків. Церква була побудована в 1746 році, а її іконостас був завершений в 1749-му. Гостинно зустрічав викладачів ВПБА та українських богословів настоятель храму ігумен Даміан, який донедавна подвизався на Святій горі Афон та є українцем за національністю. Ректор Волинської православної богословської академії протоієрей Володимир Вакін висловив щиру подяку ігумену Даміану за теплу гостинність та побажав плідного служіння на грецькій землі, наголосивши на важливості духовної спільності православних християн. Він підкреслив, що яскравим прикладом цієї спільності є пастирське служіння українців в Елладській православній церкві. Протоієрей Володимир зазначив, що співпраця між Волоською та Волинською богословськими академіями є важливим кроком на шляху до зміцнення братерських зв’язків між православними християнами різних країн.

16 липня в рамках П’ятої літньої міжнародної програми для православного духовенства та мирян-богословів з України ректор ВПБА прот. Володимир Вакін, пророектор з наукової роботи прот. Владислав Фульмес та викладачі академії ігумен Димитрій Франків, прот. Миколай Зінкевич, прот. Віктор Пушко, Сергій Мостенець відвідали мальовниче гірське село Макриницю, розташоване приблизно за 12 кілометрів від міста Волос. Назва вперше з’являється на початку ХІІІ століття. Воно слов’янського походження. Мокриниця — зменшувальна форма від Мокрина, також «мокре місце», бо околиці села багаті водою. Назва була еллінізована зі зміною першого голосного на «а» від грецького слова makrys , «довгий». Воно відоме своїми мальовничими краєвидами, архітектурою та затишною атмосферою. Столітня історія, багата на культурні та релігійні впливи, сформувала унікальну церковну ідентичність Макриниці, яка тісно переплетена з православною вірою. Географічне розташування, політичні події, культурні традиції, інтелектуальні течії, раннє національне самоусвідомлення, а також вплив численних церков та історичних подій протягом століть – все це сплелося докупи, створивши неповторну духовну атмосферу Макриниці. Ця місцина славиться численними чудовими древніми церквами. Їхні стіни, оздоблені витонченими кам’яними рельєфами та барвистими агіографіями, мовби розповідають історії віри та благочестя, що протягом століть надихали мешканців цього краю. Відвідування церков Макриниці – це не просто екскурсія історичними місцями, це можливість відчути глибину та щирість православної віри, яка протягом століть була невід’ємною частиною життя й культури цього регіону. Тут українці молились на вечірній у Церкві Успіння Пресвятої Богородиці, яку звершив митрополит Димитріади та Фессалії Ігнатій. По завершенню богослужіння ректор ВПБА прот. Володимир Вакін від імені українських кліриків та вірян, богословів, що приймають участь в 5 літній міжнародній програмі подякував ієрарху Грецької церкви за гостинність, сприяння у реалізації міжнародної співпраці між Волоською та Волинською богословськими академіями й подарував владиці єпитрахиль та омофор ручної вишивки в українській орнаментальній стилістиці.Волиняни також відвідали древні храми Макриниці: церкву Всіх святих та святителя Миколая. Скарбницею візантійського сакрального мистецтва та артефактів у Макриниці є музей “Оксія Епіскепсис.” Тут можна побачити візантійські ікони, написані з майстерністю та благоговінням, рукописи, церковні богослужбові книги минулих століть, церковне облачення, утвар та начиння, що колись прикрашали храми, а також скульптури, кераміку та інші артефакти. У Макриниці українців люб’язно приймав клірик Димитріадської митрополії ігумен Іов (Ольшанський). Отець Іов люб’язно супроводжував українських богословів, провів для них екскурсію, запросив до архондарика для спілкування та розповів про сучасне парафіяльне життя у Макриниці, де він, український душпастир, звершує своє пастирське служіння.

Міжнародна програма для богословів з України завершилась в теплій атмосфері дружби та взаєморозуміння. Ректор ВПБА протоієрей Володимир Вакін та директор Волоської академії пан Пантеліс Калаїцидіс обмінялись цінними подарунками, презентували книги, брендовані сувеніри та інші пам’ятні речі. Обмін подарунками став чудовим способом для учасників програми висловити свою вдячність організаторам та один одному.

uk
uk